11 lépés, hogy a webáruházad lepattanási arányát csökkentsd!
Lepattanási arány – nemcsak a szívedet szomorítja el, ha magas a bounce rate, de a keresőoptimalizálásodnak is árt.
(A Google figyelembe veszi a lepattanási arányt, és általában a magas lepattanási arányú oldalt rossz minőségűnek tartja és hátrébb rangsorolja. Ez alól némileg kivétel a landing page [főleg akkor, ha deindexeled], mert ott az oldal típusából is adódik, hogy a bounce magas lesz.)
Mi számít lepattanásnak? Ha egy látogató az oldaladra érkezik, pár másodpercet eltölt, majd bezárja az oldalt anélkül, hogy másik aloldaladra eljutott volna.
A webáruházak átlagos lepattanási aránya 34% körül van. Ha a tied ennél magasabb, akkor menj végig az alábbi 11 lépésen.
1) Sebesség
A vásárlók 57%-a maximum 3 másodpercet vár, mielőtt bezárja az oldalt (Akamai), és minden betöltéssel „elvesztegetett” másodperc 7%-kal csökkenti a konverziód (Aberdeen Group). Tehát nemcsak a lepattanási arányod múlik a sebességen, de a bevételeid is.
Nézd meg egy oldallal (pl. Pingdom), hogy a betöltésed milyen gyors. Írtunk már arról, hogy a sebességet hogyan növeld, de a Google „best practice” tippjeinek is örülni fogsz.
2) Kiemelkedő kereső
A lepattanások egyik oka: a látogatód nem talál meg valamit, és nem veszi észre az aprócska, elbújtatott keresőt sem (ironikus, amikor a keresőt keresni kell).
Vizuálisan emeld ki és a keresődoboz legyen 27 karakter hosszú (a Nielsen szerint ez az ideális, legtöbb keresőkifejezéssel elbíró hossz, ám az angol szavak rövidebbek, így a magyar webáruházadnál menj fel 30-40 karakterre).
3) Optimalizált keresés
A használhatatlan kereső olyan, mintha nem létezne. Legyen megfelelően rugalmas és keressen a termékleírásokban is (nem sokan fognak termékkód alapján keresni, ha pl. hűtőgépet vásárolnának).
4) Élő cset
Webáruházon a csetablak olyan, mint a „fizikai” boltban az eladó – általában nem mész oda hozzá (mert tudod, hogy mit szeretnél vásárolni), de ha kérdésed van, akkor jó, hogy ott van. A BoldChat szerint az Egyesült Államokban a csethasználat már 65%-os – az emberek szeretik és használják.
A cset azt üzeni, hogy törődsz a látogatóiddal és készen állsz megválaszolni a kérdéseiket, illetve segíted őket a vásárlásban. Lesz olyan, aki épp emiatt nem pattan le, hanem körbenéz.
5) Reszponzív dizájn
Nem hiszem, hogy magyarázni kell: már rangsorolási hátrány ér a mobilos kereséseknél, ha mobileszközökön az oldalad nem jelenik meg jól.
Ráadásul aki tabletről nyitja meg az optimalizálatlan oldalad, az be fogja zárni, ha egy rosszul megjelenő káoszt talál a webáruházad helyén.
6) Intuitív navigálás
Próbáld meg elkerülni a lenyíló menüt – de ha olyan sok kategóriád és terméked van, hogy máshogy nem fér ki, akkor tedd felhasználóbaráttá.
Például legyen egy 1 másodperces delay (ha kiviszem az egeret a menüből, akkor ne záródjon be azonnal, mert lehet, hogy véletlenül navigáltam ki).
Legyen nagy fehér tér a menüpontoknál, a menüpontok is legyenek minél nagyobbak. Végezd el a nagymamatesztet: ha a nagymamád könnyedén tud navigálni a lenyíló menüben, akkor felhasználóbarátnak számít.
7) Megtervezett útvonal
Ha hónapok óta fut a webshopod, akkor már látod, hogy mik a húzótermékek, mely termékekre keresnek rá a legtöbben. Ezeket kiemelheted a sliderben (az ezt kereső látogató így hamarabb megtalálja), valamint a gyakori konverziós útvonalakat nézd át – majd a felesleges lépéseket szedd ki (felesleges lépésnek számít, ha több kattintásba és több aloldal megtekintésébe „kerül” az, amit 1 kattintásból is megoldhattál volna).
8) Nincs autoplay
Ha van egy videód a főoldalon vagy a termékoldalakon, akkor az nem indulhat el magától. Egyrészt a Google is figyeli, hogy milyen látogatói élményt adsz (az autoplayt nem szeretik), másrészt masszívan lepattanásnövelő elem.
Képzeld el, hogy ártatlanul böngészgetsz bekapcsolt hangfallal, új lapon megnyitsz egy webáruházat – majd az automatikusan elinduló videó elkezd bömbölni. Spórold meg a szívrohamot és kerüld el a lepattanást.
9) Minden oldaladnak legyen célja
És a cél egy látványos, észrevehető, kiemelt és egyértelműen szövegezett CTA-ban végződjön.
10) Kontraszt
Világos háttéren sötét szöveg adja a legjobb olvashatóságot, a dizájnelemeknél törekedj kontrasztra – segíti a kiemelést, valamint az unalmas termékeket is vonzóbbá, vibrálóbbá teszi.
11) Segítőkész 404-es oldal
Ha egy már nem élő aloldaladra jutok (keresőből, más oldal linkjéről), és 404-es oldalt találok, akkor az ösztönös reakció az, hogy bezárom – de ez lepattanást növel (meg eleve érdekelt engem az oldalad), ezért irányíts a főoldalra vagy termékoldalakra.
Van egy jó tipped, ami csökkentheti a webáruházon a bounce rate-et? Oszd meg velünk egy hozzászólásban!