11 lépés, hogy a webáruházad lepattanási arányát csökkentsd!

11 lépés, hogy a webáruházad lepattanási arányát csökkentsd!

Lepattanási arány – nemcsak a szívedet szomorítja el, ha magas a bounce rate, de a keresőoptimalizálásodnak is árt.

(A Google figyelembe veszi a lepattanási arányt, és általában a magas lepattanási arányú oldalt rossz minőségűnek tartja és hátrébb rangsorolja. Ez alól némileg kivétel a landing page [főleg akkor, ha deindexeled], mert ott az oldal típusából is adódik, hogy a bounce magas lesz.)


Mi számít lepattanásnak? Ha egy látogató az oldaladra érkezik, pár másodpercet eltölt, majd bezárja az oldalt anélkül, hogy másik aloldaladra eljutott volna.

A webáruházak átlagos lepattanási aránya 34% körül van. Ha a tied ennél magasabb, akkor menj végig az alábbi 11 lépésen.

 

1) Sebesség

A vásárlók 57%-a maximum 3 másodpercet vár, mielőtt bezárja az oldalt (Akamai), és minden betöltéssel „elvesztegetett” másodperc 7%-kal csökkenti a konverziód (Aberdeen Group). Tehát nemcsak a lepattanási arányod múlik a sebességen, de a bevételeid is.

Nézd meg egy oldallal (pl. Pingdom), hogy a betöltésed milyen gyors. Írtunk már arról, hogy a sebességet hogyan növeld, de a Google „best practice” tippjeinek is örülni fogsz.

 

2) Kiemelkedő kereső

A lepattanások egyik oka: a látogatód nem talál meg valamit, és nem veszi észre az aprócska, elbújtatott keresőt sem (ironikus, amikor a keresőt keresni kell).

Vizuálisan emeld ki és a keresődoboz legyen 27 karakter hosszú (a Nielsen szerint ez az ideális, legtöbb keresőkifejezéssel elbíró hossz, ám az angol szavak rövidebbek, így a magyar webáruházadnál menj fel 30-40 karakterre).

 

3) Optimalizált keresés

A használhatatlan kereső olyan, mintha nem létezne. Legyen megfelelően rugalmas és keressen a termékleírásokban is (nem sokan fognak termékkód alapján keresni, ha pl. hűtőgépet vásárolnának).

 

4) Élő cset

Webáruházon a csetablak olyan, mint a „fizikai” boltban az eladó – általában nem mész oda hozzá (mert tudod, hogy mit szeretnél vásárolni), de ha kérdésed van, akkor jó, hogy ott van. A BoldChat szerint az Egyesült Államokban a csethasználat már 65%-os – az emberek szeretik és használják.

A cset azt üzeni, hogy törődsz a látogatóiddal és készen állsz megválaszolni a kérdéseiket, illetve segíted őket a vásárlásban. Lesz olyan, aki épp emiatt nem pattan le, hanem körbenéz.

 

5) Reszponzív dizájn

Nem hiszem, hogy magyarázni kell: már rangsorolási hátrány ér a mobilos kereséseknél, ha mobileszközökön az oldalad nem jelenik meg jól.

Ráadásul aki tabletről nyitja meg az optimalizálatlan oldalad, az be fogja zárni, ha egy rosszul megjelenő káoszt talál a webáruházad helyén.

 

6) Intuitív navigálás

Próbáld meg elkerülni a lenyíló menüt – de ha olyan sok kategóriád és terméked van, hogy máshogy nem fér ki, akkor tedd felhasználóbaráttá.

Például legyen egy 1 másodperces delay (ha kiviszem az egeret a menüből, akkor ne záródjon be azonnal, mert lehet, hogy véletlenül navigáltam ki).

Legyen nagy fehér tér a menüpontoknál, a menüpontok is legyenek minél nagyobbak. Végezd el a nagymamatesztet: ha a nagymamád könnyedén tud navigálni a lenyíló menüben, akkor felhasználóbarátnak számít.

 

7) Megtervezett útvonal

Ha hónapok óta fut a webshopod, akkor már látod, hogy mik a húzótermékek, mely termékekre keresnek rá a legtöbben. Ezeket kiemelheted a sliderben (az ezt kereső látogató így hamarabb megtalálja), valamint a gyakori konverziós útvonalakat nézd át – majd a felesleges lépéseket szedd ki (felesleges lépésnek számít, ha több kattintásba és több aloldal megtekintésébe „kerül” az, amit 1 kattintásból is megoldhattál volna).

 

8) Nincs autoplay

Ha van egy videód a főoldalon vagy a termékoldalakon, akkor az nem indulhat el magától. Egyrészt a Google is figyeli, hogy milyen látogatói élményt adsz (az autoplayt nem szeretik), másrészt masszívan lepattanásnövelő elem.

Képzeld el, hogy ártatlanul böngészgetsz bekapcsolt hangfallal, új lapon megnyitsz egy webáruházat – majd az automatikusan elinduló videó elkezd bömbölni. Spórold meg a szívrohamot és kerüld el a lepattanást.

 

9) Minden oldaladnak legyen célja

És a cél egy látványos, észrevehető, kiemelt és egyértelműen szövegezett CTA-ban végződjön.

 

10) Kontraszt

Világos háttéren sötét szöveg adja a legjobb olvashatóságot, a dizájnelemeknél törekedj kontrasztra – segíti a kiemelést, valamint az unalmas termékeket is vonzóbbá, vibrálóbbá teszi.

 

11) Segítőkész 404-es oldal

Ha egy már nem élő aloldaladra jutok (keresőből, más oldal linkjéről), és 404-es oldalt találok, akkor az ösztönös reakció az, hogy bezárom – de ez lepattanást növel (meg eleve érdekelt engem az oldalad), ezért irányíts a főoldalra vagy termékoldalakra.

Van egy jó tipped, ami csökkentheti a webáruházon a bounce rate-et? Oszd meg velünk egy hozzászólásban!

Ha tetszett oszd meg a cikket