13 hasznos tipp, mellyel a Facebook-jelenlétedet hatékonyabbá teheted!
Ennek a bejegyzésnek az a célja, hogy ez legyen a leghasznosabb és leginformációdúsabb cikk, amit ebben a hónapban olvastál. Ha a cikket olvasás után ki akarod nyomtatni, akkor a célomat elértem.
Kezdjük az elején. A Facebook (és általában a social media) a legjobb és legrosszabb dolog egyszerre, ami a marketinggel történt.
A legjobb, mert költséghatékonnyá és egyszerűvé tette a közvetlen kommunikációt. Lehetsz személyes, szerethető, lájkolható és megosztható, céged emberi hangot kap, ez pedig nagy előny.
És a legrosszabb, mert a legügyesebb és kevésbé ügyes cégek közötti „olló” még nagyobbra nyílt. Immár nem az újságban konkurál az üzeneted a szerkesztőségi tartalommal – ez jó hirdetéssel vagy natív tartalommal még könnyedén vehető akadály volt. Ma a céged üzenete az ügyfeled családtagjainak és barátainak üzeneteivel versenyez – a felület ugyanis azonos. És hidd el, hogy ha választani kell, akkor az ügyfeled a barátait fogja választani.
1) Legyenek céljaid!
Mit akarsz elérni a Facebook-jelenléteddel?
Az nem jó válasz, hogy „több eladást”, mert mennyi a több? És hogyan éred azt el?
Először értsd meg, hogy a social-csatornádon épített közönség hogyan járulhat hozzá az üzleti sikereidhez (ismertség, szóbeszédmarketing, awareness az ügyfeleknél, oldaladra, landing page-edre terelt látogatók stb.), majd írd össze a legfontosabb céljaidat. Pl.: minden hónapban 10%-kal növeled a követőid számát (akik értékes követők).
2) Határozz meg mérőszámokat!
Ha a célod az elérések növelése, akkor a Facebook kijelzi neked posztonként, hogy hány embert ér el – és ilyenkor ez a mérőszámod.
Ha az aktivitást növelnéd, akkor a like-ot, megosztást és kommenteket figyeld.
Tudd, hogy az 1) pontban leírt céljaidat mikkel tudod mérni, és akkor nem fogsz eltévedni az analitikában sem.
3) Használj speciális call to actiont!
Ma már olyan call to actiont rakhatsz a borítóképedre, amely a cégedhez legjobban illik (Feliratkozom, Megnézem a videót stb.).
4) Soha ne az alapértelmezett beállításokkal hirdess!
Nem a célzásra gondolok, hanem a beállított célokra és licitekre. A Facebook „gyors” hirdetés-beállításai látványos lufit fújnak: sok elérést és jónak tűnő eredményeket látsz, ámde a célkonverziódhoz ez kevés.
5) Ha heti 4 posztnál többet kommunikálsz, kérj szakértőt!
Ugyanez vonatkozik a Facebook-alapú PPC-hirdetéseidre (amikor nem a posztot futtatod meg, hanem klasszikusan hirdetsz). Néhány hirdetésért még túlzás lenne ügynökségnek vagy szabadúszónak kiszervezned a hirdetéseid menedzselésést (meg talán el sem vállalnák), de komolyabb kampányoknál kötelező.
Egyrészt a jó célzás miatt jobb eredményeid lesznek (a szakértő naprakész „Facebookból” és olyan beállításokat is ismer, melyekről még soha nem hallottál)
Másrészt tudja, hogyan spóroljon neked pénzt. Úgy állítja be a licitet és az elérést, hogy a cost/reach (és az egy konverzióra eső költséged) a lehető legkevesebb legyen. Hatékonyabb kampányok kevesebb pénzből, kell ennél jobb érv?
6) Használj képeket az állapotfrissítéseidben! (és a hirdetéseidben is)
A képek elérése nagyobb (arról nem beszélve, hogy görgetés közben is jobban megakad rajta az ügyfélszem), így használj több képet.
7) …és videókat
A Facebookra feltöltött videók (egy YouTube-link elérése azonos egy linkposzt elérésével), jelenleg toronymagasan a legtöbb organikus elérést hozzák. A videók legújabb kategóriája, a Live videók, vagyis amik csak a közvetítéskor érhetők el, rendkívül vonzó hatással bírnak.
8) 20%-nál kevesebb szöveg, ha hirdeted a képet
Ez a szabályt már egy fél éve eltörölték, ennek ellenére a Facebook most is a 20%-nál kevesebb szöveget tartalmazó képeket részesíti előnyben. Szóval továbbra is a kevesebb, több!
9) A kép szélessége: 600-627 pixel
A hirdetésed képe legyen legalább 600 pixel széles, hogy a hírfolyamban megjelenhessen. 600-627 pixel szélesség közé lőj, mert nagyjából ilyen széles a hírfolyam és ezek a képek működnek jól. A kép „hossza” (vertikális kiterjedése) rugalmasabb ennél (a Facebook 1200 pixelt ajánl).
10) Interest targeting
Ez az a célzási lehetőség, ami önmagában igazolja a Facebook-jelenlétedet – nem tudok jobbat annál, minthogy a potenciális ügyfeleidet az érdeklődésük alapján találhatod meg.
Vége a holtszórásnak és a feleslegesen elköltött hirdetési forintoknak: célozz olyanokra, akiket tényleg érdekelhet a céged.
Ehhez egyébként ügyfélkarakterekre és kiterjedt ügyfélismeretre van szükséged.
11) Több kategória = pontosabb célzás
Tegyük fel, hogy a céged mezőgazdasági cégek Facebook-kommunikációját intézi. Ilyenkor a „mezőgazdaság” kategória még nem elég pontos célzás, mert ebben tényleg mindenki benne van. Szűkítsd a kört azzal, hogy valamilyen marketinges kategóriát hozzáadsz (social media), és máris olyan emberekre célzol, akik marketingtudatosak (tehát a céged ajánlata is érdekelni fogja őket).
Minél több kategóriát adsz meg, annál kevesebb embert érsz el ugyan, de annál pontosabban célzol az ideális ügyfeleidre.
12) bit.ly link = nagyobb kép
Ha bemásolsz egy linket, akkor a Facebook automatikusan hozzárakja a (például) cikk képét. Ez azonban kicsi kép lesz.
Katt a képre, és egy bit.ly URL-t másolj be (ahova előzőleg feltöltötted a cikk képét), és máris óriási képpel küldheted ki a posztot, amit az elérésed megköszön.
13) Rövid poszt
A Facebook pörgős pletykamédium, ezért fontos, hogy tömör legyél. Ne állapotfrissítésben írj esszét, hanem néhány szóval oszd meg az esszéd linkjét. Minden állapotfrissítés egy görgetéssel megölhető, így gyorsan kell megragadnod a figyelmet és átadnod az üzenetet – erre egy 5-10 mondatos miniesszé alkalmatlan (mert sokan nem olvassák el ezen a csatornán).
Figyeld, hogy azt mondtam, hogy „ezen a csatornán” nem olvassák el. Buta mítosz, hogy az emberek „nem olvasnak hosszú anyagokat”, mert ha nem tévedek, ott figyel valamilyen népszerűbb könyv az éjjeliszekrényeden, ami 600 oldalas, illetve járatod a szakmád fontos lapjait, ezt a cikket pedig elolvastad idáig. Igazodj a csatorna stílusához.