3 meghatározó trend a CX-ben (vásárlói élmény)
Ma nem létezik konverzióoptimalizálás és átfogó onlinemarketing-stratégia a Customer Experience (CX) nélkül. Ez az irányvonal az, amikor nemcsak azt elemezed, hogy neked, mint weboldaltulajnak mi a jó (természetesen a minél magasabb konverzió, minél több eladás), hanem a vásárlói élményre építed fel a weboldaladat.
Ez több okból is fontos.
Egyrészt a marketing papíron már évtizedek óta ügyfélcentrikus (piackutatással indulsz, ügyfélnek fejleszted a terméket, neki kommunikálsz – magyarul a marketingtevékenységed nem neked szól, hanem az ügyfeleidnek).
Másrészt a Google figyeli, hogy az oldalad milyen élményt ad (nézik a lepattanást, oldalon töltött időt stb.).
Harmadrészt a magas konverziós számokhoz a jó vásárlói élményen keresztül vezet az út.
Az Econsultancy az Ensightennel közösen készített egy nagy felmérést, amelyből kiviláglik, hogy a CX merre tart majd. A megkérdezett cégek már elkezdték, de figyelj az adatokra te is: várhatóan hasonló kihívásokba ütközöl, amikor a CX-et a marketingstratégiádba emeled majd.
1. A CX egyre fontosabb lesz
A megkérdezett ügynökségek 26%-a, míg a cégek 41%-a alapvető fontosságúnak tartja a vásárlói élményt, a többség szerint fontos ugyan, de vannak olyan területek, melyek előnyt élveznek.
Azt nem a kutatásból, hanem a józan eszünknek köszönhetően tudjuk, hogy a magas konverziós arány és az oldalon töltött idő minden cégnek fontos.
Viszont itt jön az érdekesség: a vásárlói élményt előtérbe helyező cégek 94%-a magasabb konverziós arányokat kap.
Ez a felmérés nem azt mutatja, hogy a vásárlóiélmény-optimalizálás jelenleg sláger. Viszont ahogy egyre több cég jön rá, hogy a konverzióoptimalizálás itt kezdődik (és ténylegesen konverziót emel), úgy a CX is felértékelődik. Várhatóan a következő buzzwordök egyike lesz (bár lehet, hogy már most is az).
2. Túl bonyolult a szoftver
Új irányvonal új szoftverekkel, számolni kell a betanulási idővel és az integrációval. Tanuljunk a hibájukból:
- A cégek általában beérik egyetlen vásárlói profillal (holott szegmensenként kéne egy).
- 45%-uk egyáltalán nem készít vásárlói profilokat (pedig minden eszközük megvan rá).
3. Túl sok az adat
A marketing egyre bonyolultabb lesz (egyre több a csatorna, egyre több adatot gyűjthetsz az egyre kifinomultabb analitikáddal). A leggyakoribb adatkezelési problémák azért történnek, mert...
- nincs elég erőforrás (büdzsé, alkalmazottak vagy mindkettő)
- nem jó az adat (felhasználhatatlanná teszi a minősége, nem elég pontos)
- túl bonyolult (és így követhetetlen) a vásárlói útvonal
- nincsenek összehangolva a marketingeszközök (magyarul egy dolgot 3 különböző eszközben kéne rögzítened, mert nincs szinkronizálva)
Összefoglalva
Ha az online marketingben keresed a „szűz” területeket, akkor a vásárlói élményben megtaláltad. Ez a terület még külföldön is csak most kap szárnyra, itthon pedig tényleg csak pár marketingőrült hallott erről.
Pedig a konverziódat megemeli, a keresőpozíciódat javítja és egy fenntartható weboldalt kapsz, mely a tartalommarketinges szemléletbe tökéletesen illeszkedik.