5 lépés, amellyel megmentheted a halódó social felületedet

5 lépés, amellyel megmentheted a halódó social felületedet

Néha a legjobb posztodra sem jön visszajelzés és egy hete nem érkezett a Facebook-oldaladról vásárló. Máskor a céged legerősebb social platformját eltemetik az adott évben tizenharmadik alkalommal (lásd a „Facebook/LinkedIn/Google+ meghalt” cikkeket).

Felteszed a kérdést, hogy ugyan kinek kell a közösségi média. Hát épp nem megy, hát épp temetik, hát csak a nyűg van vele!

A csalódott és kiábrándult cégvezető vagy marketinges már lekapcsolná a cég Facebook-oldalát.

Hogyan mentsd meg a halódó(nak tűnő) felületedet?


1. Ne töröld és ne hagyd félbe!

Persze ha nincs interakció, akkor próbálgass új taktikákat, de a legfontosabb az, hogy magát a platformot ne hagyd el.

Nem feltételezem azt, hogy a Facebook (vagy bármely más oldal) örökké aktív lesz, az interneten egyébként sem tervezhetsz évtizedekre előre. De a legtöbb platformtemetés egyszerű kattintásvadászat vagy marketinges nagyotmondás.

Nézz meg objektív kutatásokat. Nézd meg a legnagyobb sikereket. Látni fogod, hogy mindegyik platformon pozitív ROI-s tevékenységed lehet elérni cégmérettől és célpiactól teljesen függetlenül.

Ma a legnagyobb hiba az, ha feladod a social mediát. Bár talán még nagyobb hiba, ha el sem kezdted.

Előfordulhat természetesen, hogy tényleg nem hoz eredményeket, de a hiba valószínűleg benned van – rossz időben posztolsz, rosszul célzod a hirdetéseket, unalmas posztokat írsz stb. Ilyenkor a platform elhagyása talán könnyít a lelkeden, de üzletileg ugyanolyan öngyilkosságot csinálsz, mintha a díjnyertes számlázóprogramot törölnéd le azért, mert nem tudod használni.

Nem szeretném túlmagyarázni, mert triviális: ha ma 2015-ben egyetlen közösségi médián sem szerepel a céged, akkor rossz cégvezető vagy.

 

2. Mérj!

Valószínűleg nem méred, hogy a közösségi médiás aktivitásoddal mikor és mit érsz el. Így viszont nem tudod, hogy mikor vagy sikeres.

A legalapvetőbb mérési szempontok:

  • Forgalom (hány látogatót hoz a céges oldaladnak)
  • Követők (de ezt ne fetisizáld, mert egy rosszul beállított nyereményjátékkal összegyűjthetsz 30 000 követőt, amelynek nagyja nyereményvadász, és később nem tudsz nekik eladni. Ha sikeres nyereményjátékokat szeretnél, itt írj nekünk.)
  • Érdemi kommentek száma (az „osztva :)” nem számít annak, viszont amikor valaki a cikkedet kommentálja, kérdez, interakciót kezd, az igen)
  • Generált leadek száma adott időszakban (héten, hónapban stb.)
  • Átlagos elérés (Facebookon)

Ezeket kövesd, mérd és havi, illetve heti riportban vesd össze. Vannak olyan taktikák, melyeknek időt kell adnod (tehát 2 hónap alatt érik be a gyümölcse), de a havi összevetéssel már kapsz egy durva képet arról, hogy merre tartasz.

 

3. Figyelj!

Remélem, nem mondok újdonságot: a Facebook-oldalad nem a cégedről szól, hanem a követőidről. Nem azért hoztad létre, hogy az ügyvezető boldog legyen, hanem azért, hogy érdemi, kedves, humoros, emberi (stb.) interakciókat építhess a célcsoportoddal.

Ma a marketing párbeszédalapú, így csatlakoznod kell a párbeszédbe.

Sok cég viszont folyamatos reklámmal megöli az oldal aktivitását (gondolj bele: te sem reklámokért követsz egy oldalt, hanem a jó tartalomért). Ennek gyors gyógymódja az, hogy a reklámszemlélet helyett tartalmi szemlélettel olyan anyagokat posztolsz, melyekre a célcsoportod valóban kíváncsi.

Honnan tudhatod, hogy mire kíváncsiak?

Úgy, hogy figyelsz rájuk és megkérdezed őket.

Megkérdezheted őket közvetlenül (akár egy nyereményjátékba építve), vagy „megkérdezheted” a statisztikáidat. Nézd meg, hogy mely posztjaid hozták a legtöbb kommentet, melyeknek volt a legnagyobb elérésük és próbáld megfejteni a sikerük titkát (vagy egyszerűen posztolj a sikeres posztokhoz hasonlókat).

Ha folyamatosan nézed a statisztikáidat (Facebookon „Elemzések” fül) és kérdezel, akkor idővel tökéletesen ráérzel a stílusra, posztolás időpontjára, jó bejegyzéstípusokra és minden másra.

Nem rakétatudomány kitenni egy kérdést arról, hogy ugyan milyen tartalmakat szeretnének látni, milyen cikkeket olvasnának – megdöbbennél, hogy hányan nem teszik meg ezt.

 

4. Tűzz ki célokat!

Van egy tippem, hogy a közösségi médiás tevékenységeidnél jelenleg 2 célkitűzésed van:

1)      csináljuk!

2)      adjunk el!

Nézd meg, hogy a közösségi felületeden mi a legnagyobb probléma (kevés követő? alacsony interakció?), majd tűzz ki ilyen célokat:

  • interakció növelése 100%-kal
  • 400-zal több feliratkozó 1 hónap alatt
  • átlagos elérés/átkattintás/like növelése 200%-kal
  • 200-zal több komment, mint előző hónapban

Majd az adott célnál részletezd az akciótervet (mit fogsz csinálni, mikor, meddig, hogyan, mivel), és indulhat is a kampány. Ha ezt a lépést megteszed, már tudatosabb social jelenléted lesz, mint a magyar cégek 80%-ának.

 

5. Először egy platformra figyelj!

Nincs értelme 10 platformra elszórni a figyelmedet és az erőforrásaidat, ha az 1 platformra koncentrált erőfeszítéseid több eredményt hoznak. Megértem egyébként a lelkesedést, mert minden marketingkonferenciáról úgy jövök el, hogy az említett oldalakra azonnal regisztrálok, kipróbálom, beépítem a marketingstratégiámba.

Tegyük fel, hogy a legkülönbözőbb platformok helyett csak Facebookra figyelsz, és...

  • auditálod magadnak
  • megnézed a legnagyobb problémákat
  • megnézed a konkurens oldalakat
  • megnézed a visszajelzéseidet és a statisztikákat
  • célokat tűzöl ki
  • azokhoz kampányokat indítasz és megvalósítod a céljaid
  • eközben kiismered a kezelését, ráérzel a stílusra
  • könnyedén integrálod a marketingeszközeiddel (értsd: tudatosan célzod a posztokat és a megfelelő landing page-ekre irányítod a látogatókat, leadet generálsz stb.)
  • közönséget építesz és rajongókat gyűjtesz

Így lesz egy csatornád, mely mérhetően eladásokat hoz. Ez pedig mindenképp gyümölcsözőbb, mintha tucatnyi oldalon „valamilyen” aktivitásod lenne.

Ha tetszett oszd meg a cikket