A termékoldalad 21 kötelező eleme
Mi teszi a jó és hatékony termékoldalt? Mitől lesz keresőbarát, meggyőző, hiteles és látványos? Minden webáruháztulaj alapvető kérdése ez, hiszen a termékoldal az, ahol a tranzakció elkezdődik (és a fizetési oldalon ér véget).
Az alábbi lista nagy segítségedre lesz, ha épp most készíted az új webáruházad (vagy a meglévőt optimalizálod).
1. Terméknév
H1 tagben, mely kiemelést ad, valamint a Google felé is jelzi, hogy fontos kulcsszónak számít a terméked neve.
2. Képek
Webáruházként le kell győznöd azt az akadályt, hogy a látogatód nem egy fizikai boltban tekinti meg a terméket, hanem virtuálisan. Ezért tűéles, jól beállított termékfotókon mutasd be terméked legjobb oldalát.
3. „Kosárba rakom” call to action
A call to actionod emelkedjen ki a dizájnból (legyen azonnal megtalálható), a szövegezés pedig legyen kellőképp lágy (nem „megvásárolom”, ami elköteleződést jelent, hanem „kosárba rakom”), és konkrét (a „kosárba rakom” pl. jelzi, hogy mi történik akkor, ha a gombot megnyomom – ha gondolkodnom kell, akkor a szövegezés nem elég konkrét).
4. Elérhetőség
Raktáron van? Hány darab van belőle? Rendelned kell? Ha rendelned kell, akkor az hány napot jelent, mire kézbe vehetem a megvásárolt cuccot?
Mindezeket jelezd ki.
5. Ár
Ez magyarázatra nem szorul. De azért olvasd el az árazásról szóló cikkünket.
6. Fizetési lehetőségek
Befolyásolhatja a vásárlói döntést az, hogy hogyan tud fizetni a vásárlód. Jelezd ki (legalább logókkal) az elfogadott bankkártyákat, PayPalt és másegyebet.
7. Szállítási idő
Automatikusan jelezd, hogy várhatóan hány nap múlva ér ki a termék. Ezt a szoftvered valószínűleg ki tudja számolni, ha megadod, hogy raktáron van a termék vagy rendelned kell. Ha nem, akkor plugint fejleszthetünk neked.
8. Garancia és elállási jog
Ha van egy kiváló garanciád (legyen), akkor jól láthatóan jelezd (segíti az eladást, csökkenti a kockázatot). Az elállási jogot muszáj legalább láblécben feltüntetned.
9. Egyedi szöveg
Ne vedd át a termék gyártójának a leírásait. Az ő dolguk elsősorban az, hogy a viszonteladókat meggyőzzék arról, hogy a terméket érdemes felvenni a boltjuk virtuális polcaira – de számítanak arra, hogy el tudod adni.
Másrészt ha rajtad kívül csak egyetlen másik webáruház felhasználja a szövegeket, akkor valamelyikőtöknél duplikált tartalmat észlel a Google (az „veszít”, aki később rakja ki), amiért rangsorhátrány jár.
Harmadrészt a vevőkörödet elméletileg te ismered a legjobban, így tudod azt is, hogy milyen előnyöket kell kiemelni, hogy a termék sok eladást hozzon.
Ha nem írsz egyedi termékleírásokat, akkor rengeteg bevételt hagysz az asztalon.
10. Technikai részletek
Feature-lista, ennyi kiló, ilyen színű: minden részletet adj meg, amit ismersz. Ezek célja nem az, hogy a terméket eladja (nagyon kevés piacon számít termékelőnynek a feature, az IT pl. ilyen), hanem az, hogy a termékelőnyöket hitelessé tegye és igazolja, illetve összehasonlíthatóvá tegye a terméket.
11. Vásárlást segítő infók
Nemrég egy online cipőboltban vásároltam. A gondom az, hogy a számozásokban rendre eltévedek, plusz nem tudom felpróbálni a cipőt, így még bizonytalanabb leszek, hogy 45-ös vagy 46-os cipőt válasszak. Szerencsére a webáruház egy mérettáblázattal segített nekem, ahol a talp hossza szerint listázták a megfelelő méreteket.
Ruha- és cipőboltnál készíts mérettáblázatot!
12. Opciók
A termék elérhető nagyobb méretben? Más színben? Kiegészítőkkel együtt egy csomagban? Szerepeltesd a termékoldaladon, mert megszerzed azt a vásárlót is, akinek az adott termék nagyon tetszene, ha pirosban is kapható volna – látja, hogy pirosban is kapható.
13. Értékelések
A jó bornak nem kell cégér, ugye? Részben így van, de ha tényleg jó a bor, akkor az értékelések mutatják azt meg.
A 40 vásárló által ott hagyott 5 csillagos átlagértékelés talán a legmeggyőzőbb selling point lesz az egész termékoldalon. Félünk az ismeretlentől, és többségünk nem szeretne kísérletezni még-ki-nem-próbált termékekkel – próbálják csak ki mások, aztán ha jók a visszajelzések, akkor biztonságos a vásárlás.
14. „Kívánságlistára teszem”
Több oka is lehet annak, ha valaki nem azonnal vásárolja meg a neki tetsző terméket. Talán rég volt fizetésnap. Talán vásárlás előtt még körbenéz máshol is.
Egy kívánságlistás rendszerrel a webáruházadon belül „könyvjelzők” közé tehetik a termékeket, így később könnyen megtalálják (javuló UX). Te is kapsz visszajelzést arról, hogy vásárlóidnak mi tetszik.
Továbbá elősegíted a visszatérő vásárlást.
15. 360 fokos kép
Mutasd meg a gyönyörű termékeidet minden oldalról.
16. Videó
Gazdagabb élményt ad, jobban bemutatható a termék, valamint könnyebb átadni az adott eladáshoz optimális hangulatot (pl. ha szeretek gördeszkázni, akkor egy hangulatos videó adhatja meg az adott nadrágnál azt a hangulatlöketet, hogy azonnal megvegyem azt).
17. Nagyítási lehetőség
Adj a látogatód kezébe minél több eszközt. A nagyítással megnézheti a termék részleteit is.
18. Cross-sell
Jelezd ki a kapcsolódó termékeket, hiszen ha pecabotot veszek, horogra is szükségem lesz.
19. Upsell
„Vedd meg csomagban és spórolj 1000 forintot” – zene füleimnek. Ahogy a vásárlód füleinek is.
20. „Akik ezt vásárolták, ezt is szerették”
Az emberek többsége a legbiztonságosabb megoldásokat keresi (az early adopter nem a többség). A szoftvered mutassa az érdeklődés alapján kapcsolódó releváns termékeket.
21. Social media
Pinterest és Facebook – ha látványos termékeid vannak, elképzelhető, hogy szép karriert futnak be Pinteresten.
A tökéletes termékoldal az, amelyik elad – e cikkben a best practice-t olvastad, de kísérletezz bátran!