Egy konverziós arány nem elég!

Egy konverziós arány nem elég!

Ha webáruházad van, bizonyára folyamatosan követed az oldalad átlagos konverzióját, optimalizálással próbálod növelni és úgy általában az egyik legfontosabb mérőszámnak tartod. Ha nem így teszel, akkor valószínűleg nem lesz már sokáig webáruházad (értsd: eredményorientált marketingszemlélet nélkül nagyon könnyű csődbe vinni az oldalt).

Az oldal átlagos konverziós aránya kétségtelenül fontos, de ez az ártatlan és fontos szám számtalan félreértésnek adhat táptalajt. Látsz egy számot: lehet, hogy felül- vagy alulértékeled a webshopod tényleges teljesítményét.

Sőt, ha csak a teljes weboldal átlagos konverzióját nézed, akkor több százezer forintos veszteséget okozhat neked az, ha egy-egy hibát nem veszel észre.

Az átlagos konverziós arány ugyanis elrejti a hibákat.

Hogy miért?

A választ a cikkben találod!


 

A konverziós útvonalak sokfélék

Ránézel a teljes konverziós arányra, látsz egy viszonylag jó számot és megnyugszol. Nem szabadna.

Nézd meg minden egyes böngésző konverziós arányát. Lehet, hogy például az Internet Explorert használó forgalmad jelentős, ám mégsem történik konverzió – megvizsgálod a problémát, és kiderül, hogy a kosaradat nem tudja kezelni a böngésző vagy nem tölt be egy fontos szkript, és azért nincs konverzió, mert lehetetlen a vásárlás.

Ezután nézd meg a mobileszközök konverziós arányát is (iOS-t, Androidot és Mobile Phone-t egyaránt). Látsz a többi arányhoz képest kirívóan alacsony arányt valamely eszköz adataiban? Ha igen, nézd meg a problémát – lehet, hogy a call to action gombod nem működik iOS-en.

Mindezek olyan hibák, melyek közvetlen bevételkiesést okoznak (vásárlástól esel el, ugye), és csak akkor veszed észre, ha a teljes weboldal konverziós arányával nem éred be.

 

Nem fog mindenki vásárolni tőled

Vagy azért, mert nem célcsoportbeli látogatók... vagy azért, mert akkor se tudnának vásárolni, ha akarnának. Például nem szállítasz abba az országba (vagy csak Budapestre szállítasz). Esetleg a termékek típusa olyan, hogy egy 15 éves nem veheti meg (például szexuális segédeszközök).

Mindez torzítja a valós konverziós számod.

Ezért Google Analyticsben hozz létre egyedi szegmenseket, melyekből kizárod annak a forgalomnak a mérését, amely biztosan nem célpiacod (kizárod az országokat vagy területeket, ahova nem szállítasz, ugyanígy az életkort, amit nem tudsz kiszolgálni).

 

Forgalomzaj

Tegyük fel, hogy a konverziós arányod 100%-ot zuhan az előző hónaphoz képest (mondjuk 2%-ról 1%-ra lemegy). Ez első ránézésre óriási probléma.

Ám kiderülhet, hogy egy népszerűbb oldalon említettek téged, és sok (nem feltétlenül célcsoportbeli) ember jött az oldaladra. Ugyannyi eladásod van, csak a forgalmad duplázódott meg – és a konverziód azért feleződött meg, mert a konverziós arány a teljesült célok száma osztva a látogatók számával.

A példában szereplő említés és az ennek köszönhető forgalom tehát „zaj”, és torzítja a webáruházad tényleges teljesítményét.

Jó megoldás lehet, ha csak azokat a csatornákat veszed figyelembe, ahonnan tudható, hogy célcsoport érkezik – organikus keresőforgalom, Facebook, releváns oldalak, árösszehasonlító oldalak.

Ne becsüld le azért a zajt, mert lehet, hogy valaki itt szerez rólad tudomást és hetekkel-hónapokkal később a vásárlóddá válik.

 

Az átlagos konverziós arány és a visszatérő vásárlók problémája

Nagy összegben fogadnék rá, hogy a konvertált látogatóid nagy számban visszatérő vásárlók. Ez általános: egy-egy döntéshozáshoz vissza-visszatéregetünk az oldalra, mert idő (és többszöri találkozás), amíg kialakul a bizalom, átnézzük az oldalt és végül rászánjuk magunk egy vásárlásra.

Persze lesz egy szűkebb réteg, amely képes impulzusból, már első látogatáskor vásárolni.

Az oldalad átlagos konverziós aránya mindkét látogatótípus konverzióját tartalmazza: az újakét és a visszatérőkét is.

Ez akkor nagy probléma, ha mondjuk PPC-kampányba kezdesz, és az átlagos konverziót veszed a kampány várható konverziójának, ebből számolod ki a várható eladásokat, a várható bevételeket és a várható megtérülést.

A gond az, hogy ezek a látogatók valószínűleg először látják az oldaladat, így az átlagos konverziónál (amit a visszatérők felhúznak) alacsonyabb konverzióra számíthatsz, és ami az átlagos konverzióval számolva egy megtérülő kampány lehet, az az alacsony, „első látogatós” konverzióval masszívan veszteségessé válhat.

Tehát ismerd az „első látogatós” és a „visszatérő látogatós” konverziódat is.

 

A jó hír

A Google Analytics mindezeket kiszámolja, neked csak szűrnöd kell.

A teljes weboldal konverziója fontos szám, de félrevihet, ezért nézd és kövesd az ebben a cikkben felsorolt konverziós arányokat is!

Ha tetszett oszd meg a cikket