Hová tart 2014-ben a Facebook-marketing?
Reklámozási szempontból az elmúlt években megkerülhetetlenné vált a közösségi média, egy jól felépített, igazán hatékony kampány ma már elképzelhetetlen anélkül, hogy ne aknázná ki legalább a Facebook nyújtotta lehetőségeket. Ezek azonban folyamatosan változnak, így a stratégiákat is rendszeresen frissíteni kell, hiszen ami ma még hatékony, holnap akár már káros is lehet.
A Facebook 2013-ban számos változáson esett keresztül. Frissítették a Graph Search szolgáltatást és kisebb változásokat eszközöltek a megjelenés terén is. Ami azonban marketing szempontból igazán fontos, az az, hogy az év közepén új algoritmust mutattak be, amely a tartalommegjelenítést szabályozza.
Előtérbe a minőséggel
A jelenlegi rendszerben a Facebook már több mint ezer változót vesz figyelembe annak meghatározásakor, hogy pontosan mi számít értékes tartalomnak – azaz olyasminek, amivel sokakat érhetünk el. Nem újdonság, hogy ma már az egyes oldalak kedvelői között is meg kell küzdeni azért, hogy a megjelenítési arány minél magasabb legyen, hogy minél többen beszéljenek az oldalról. Korábban a legfontosabb szempont az volt, hogy olyan tartalmakat osszunk meg, amelyeket valószínűleg továbbosztanak majd a felhasználók, amolyan vírusmarketing módszerrel, ma azonban (bár ez továbbra is létfontosságú) már olyan tényezők is szerepet játszanak, mint hogy mekkora a kedvelők táborának átfedése más, minőségi tartalmat generáló oldalakkal vagy akár hogy mennyire van feltöltve egy oldal profilja információkkal.
Mindenesetre a legjobban továbbra is akkor járunk, ha olyan tartalmakat posztolunk, amelyek felkeltik a felhasználók érdeklődését, beszélgetések és megosztások keletkeznek belőlük, és nem csak szinte már értéktelen lájkok. Éppen ezért érdemes lehet néha egy kicsit kockáztatni is, olyan tartalmakkal, amelyek egyesek számra nem tetszőek lehetnek, mások számára viszont pozitívak. Kis ügyességgel így az elveszített néhány kedvelő helyett többször annyit is szerezhetünk.
Egy ügyesen felépített Facebook kampány célja természetesen elsősorban az ismertség növelése, a brand erősítése. Az értékesítés nem az egyedüli szempont ebben az esetben, a konverzió növeléséhez nem elég kizárólag a közösségi médiára koncentrálnunk, a potenciális vásárlók számát azonban növelhetjük, s a márkanév ismertségét is megszilárdíthatjuk. A vállalat arculatának javítására is nagyszerű lehetőséget kínál a közösségi oldal, nem beszélve a közösségi kapcsolatok erősítéséről.
Több eszköz, kevesebb reklám
És hogy mi várható a 2014-es évben? További változások természetesen, amelyek újabb lehetőségeket rejtenek magukban. Továbbfejlesztik és mobilon is elérhetővé teszik majd például a Graph Search-öt, bár ez a funkció jelenleg még csak az Egyesült Államokban elérhető. Ugyanakkor az angol nyelvű célközönség esetében nagy előrelépés lehet, hogy a közösségi oldalt mobilról használókat is könnyebben meg lehet majd célozni a posztokkal, hiszen az okostelefonokra is kiterjesztik a keresőt. A hashtagek szerepe is várhatóan tovább növekedik majd, szintén részben a keresőopció révén, így a Facebook a Twittertől hódíthat majd el felhasználókat, ezzel kicsit talán újrarendezve a piacot.
Az egyik legjelentősebb újítás, hogy ezentúl a hirdetések megjelentetésénél sokkal precízebben megszabhatjuk majd a célközönséget, méghozzá úgy, hogy az segít majd a konverzió nyomon követésében is. 2014-ben ugyanis már arra is lehetőség lesz, hogy olyan célközönséget határozzunk meg, akik korábban meglátogatták már saját weboldalunkat vagy használták saját mobil applikációnkat.
Ezzel együtt a Facebook minimalizálja majd a jobboldali sávban látható hirdetések szerepét, s a vállalatokat inkább arra ösztönzik majd, hogy saját oldalukat fejlesszék. A jobboldali hirdetéseket megjelenésükben miniatürizálják, és elsősorban applikációkat vagy oldalakat hirdetnek majd általuk. Így ha terméket akarunk eladni, azt ilyen közvetett módon kell majd a jövőben megtennünk.
Összegezve, 2014-ben minden eddiginél fontosabb lesz a minőségi tartalmak posztolása. Ahogyan a Google legújabb algoritmusaival a linképítési stratégiák is a minőségi tartalom előállítása felé mozdultak el, úgy ez a jelenség a Facebookon is megveti lábát. A kutyás-cicás képek vagy motivációs üzenetek szerepe természetesen továbbra is jelentős lehet bizonyos esetekben, a jövőben azonban olyan kampányokat kell majd kidolgozni, amelyek kifejezetten a Fecebookos oldalakra építenek, azok megerősítését helyezik előtérbe, s azokat használják ugródeszkaként az értékesítés felé.