Mennyit ér egy lájk?
Bármilyen marketingtevékenységről is legyen szó, a nap végén a ROI (megtérülés) a legfontosabb. Az számít, hogy az elköltött 1 forintomra visszakapjak pl. kettőt. És ha nem is feltétlenül most, de a kampány (vagy marketingtevékenység) behatárolt ideje alatt. Vagy mondjuk fél évre vissza tudjam vezetni, hogy a novemberben elköltött 1 forint hozzájárult ahhoz, hogy márciusban bejöjjön 2.Bonyolult?
És egyre bonyolultabb lesz, ahogy a cégek egyre több csatornán fognak kommunikálni, és a vásárlói döntés egyre több kisebb interakcióra töredezik szét. Mert mégis hogyan számolod ki, hogy a közösségi médiás jelenléted megtérülése mekkora? Sőt, egyáltalán hogyan számolod ki azt, hogy mennyi bevételed van a Facebook-oldaladból?
Ha valaki lájkolja az oldalad, az forintosítható?
Erre keresték többen a választ.
Például a Syncapse hírhedt kutatása arra jutott, hogy egy követő 174 dollárt ér a cégnek (42 783 ft), legalábbis egy nemkövetőhöz viszonyítva. Ugyanők még 2010-ben azt számolták, hogy egy megosztás 22,93 dollár (5 638 ft) értékű publicitást érhet, de ez jelenleg 4 éves adat, azóta a Facebook is sokkal nagyobbra nőtt (az organikus elérés csökkent ugyan, de a Facebookot többen használják).
A ChompON 2011-ben a saját forgalmát elemezve kiszámolta, hogy egy like 8 dollárt (1967 ft) ér – legalábbis nekik. Egy megosztás árfolyama 14 dollár (3442 ft), míg egy twitteres követőhöz 2 dollár bevételt (491 forintot) tudtak kötni.
A Virtue pedig lefordította a követőket klasszikus médiamegjelenésre: egy 1 milliós követőtábor egy év alatt 3,6 millió dolláros (885 173 346 forint) médiafelülettel egyenértékű.
Sok-sok szám és sok-sok kutatás minden évben. Egyes adatok már elavultak, más adatok pedig egy magyar cégnek nem relevánsak.
Akkor mi az igazság?
Annyi, amennyit kihozol belőle. Szinte mindegyik elemzésben többször is hangsúlyozzák, hogy ezek potenciális értékek, amiket jó kommunikációval és jó ajánlattal kihozhatsz a követőidből. Meghatározza az értéket az is, hogy milyen árkategóriában mozogsz (értelemszerűen egy luxusékszereket áruló cég nagyobb kosárértéket fog kapni a drágább termékek miatt, így egy követő is többet ér nekik).
A követők megszerzése pedig csak az első lépés. A klasszikus fogalmakat megtartva: egy követő még csak a csatornát és a rajta keresztül megszerezhető publicitást jelenti. Hogy ezt a csatornát mire használod és milyen marketingüzenettel jutsz el az ügyfeledig, az tőled függ.
A Facebook óriási potenciális láthatóságot és bevételforrást jelent a cégednek. Te mennyit hozol ki belőle?