Mit mérj a Facebookon?
Honnan tudod, hogy a Facebook-oldalad sikeres-e vagy sem? Honnan tudod, hogy egy bejegyzésed jobban teljesít, mint a másik? Hogyan mérd a közösségi médiás teljesítményedet?És egyáltalán: mit lehet Facebookon mérni?
Az alábbi szempontok szépsége az, hogy nemcsak a saját oldalad teljesítményét nézheted meg kvázi egy szempillantás alatt, de bármely konkurensedét is. Ezek az adatok teljesen nyilvánosak, nem kell semmilyen Analytics mélyére másznod értük.
Követők
Értelemszerűen a legelső szempont az, hogy mennyi követőd van. Minél több, annál több embert érhetsz el organikusan (bár az organikus elérés százaléka nagyon alacsony, mégis a nagyobb követőtábor 2%-a több, mint a kisebb tábor 2%-a).
Ezen felül kiszámolhatod azt is, hogy a potenciális piacod hány százaléka követ téged. Ha egész Magyarország a célcsoportod (ezt kétlem), akkor oszd el a követőid számát az összes magyar Facebookozóval, és megkapod a százalékot.
Ez akkor hasznos, ha nagyjából számszerűsíteni tudod a piacodat, pl. 30 000 fő. Ezzel az aránnyal látod, hogy a facebookos felületednek mekkora növekedési tere van még.
Még több követő
Számít az is, hogy milyen gyorsan (vagy lassan) szerzel új követőket. Egy havi 3-5%-os növekedés jónak mondható.
Aktivitás („engagement”)
Vajon a bejegyzéseid süket fülekre találnak, és minden posztod egy pusztába kiáltott szó? Vagy ellenkezőleg: szeretik a tartalmaidat?
Engagementnek hívjuk azt, amikor egy követőd valahogy „foglalkozik” egy bejegyzéssel: rákattint, kommentel, lájkol stb., tehát történik valami interakció.
Ha az átlagos interakciószámot elosztod a bejegyzések számával, akkor megkapod, hogy átlagosan hány százalékban foglalkoznak a tartalmaiddal. 0,3-0,5% már kiváló.
Tartalom
De az számít, hogy különböző bejegyzéstípusonként nézd meg az aktivitást. Ezt sok cég nem teszi meg, ezért hosszú hónapokig és évekig posztolnak olyan tartalmakat, amelyek kevéssé érdeklik a követőiket.
Pedig ha ránéznének a számokra és kipróbálnának mást is, akkor megtalálnák azokat a bejegyzéstípusokat, amelyeket a követőik szeretnek.
Nézd meg, hogy a képek népszerűbbek-e a szöveges posztnál (általában igen), illetve a hét melyik napján milyen tartalom szerzi a legtöbb interakciót.
Ez egy folyamatos finomhangolást jelent, viszont végeredményben egyre hatékonyabban tudod megszólítani a követőidet. És eleve ez a Facebook-oldalad célja.
Illusztráció: scyther5 / Shutterstock.com