Webáruházas analitika, amelynek értelme is van

Webáruházas analitika, amelynek értelme is van

Kétfajta webáruháztulaj van.

Az egyik tudja, hogy mennyi eladása volt egyes napokon.

A másik azt is tudja, hogy mindez mennyibe került... és mekkora a megtérülés... valamint ismeri mindazokat az analitikai szempontokat, amelyekről ez a cikk szól.

Fontos, hogy ezeket folyamatosan kövesd és számold, mert egyrészt csak így tudod, hogy mennyire sikeres a webshopod... másrészt így tervezni is könnyebb.


Cost/customer

Azaz mennyit költesz arra, hogy megszerezz egy vásárlót.

Kiszámolhatod hónapra és kampányra is. Előbbit vesszük át.

Nézd meg, hogy abban a hónapban mennyit költöttél eladásösztönzésre. Számold bele az összes marketinges költségedet, legyen az a te munkaórád, kiszervezett feladatokat, PPC-hirdetéseket, vásárolt hirdetőfelületeket – mindent számolj bele.

Majd nézd meg, hogy hány új vásárlót szereztél a marketingtevékenységeiddel. A marketinges költésedet oszd el az új vásárlók számával, és máris tudod, hogy mennyibe „kerül” egy vásárló.

(Ugyanez adott kampányra kiszámolva is hasonló: kampány költségét osztod a vásárlókkal.)

Nagyon fontos szám, mert akkor lesz hosszú távon fenntartható a webáruházad, ha a vásárlód átlagosan többet költ nálad, mint amennyibe a megszerzése kerül.

Ezzel el is jutunk a következő számhoz.

 

Vásárlóélettartam értéke

Vagyis mennyi ideig marad hűséges hozzád a vevő és azalatt mennyit költ.

Ha ezt a számot pontosan tudod, akkor készíthetsz olyan kampányokat, melyek az első 1-2 hónapban nem hozzák vissza a befektetett pénzt, de pl. egy év alatt a hűséges vevők sokszoros pozitív ROI-t hoznak.

 

Lemorzsolódás

Ha egy vásárló nagyon alacsony értékre jön ki, akkor az azért lehet, mert a többség csak egyszer vásárol, és soha többé.

Nézd meg, hogy hány vásárlód van, s azoknak hány százaléka vásárol csak egyszer. Kövesd ezt a számot és hűségprogramokkal próbáld minél alacsonyabban tartani.

Átlagos kosárérték (vagy átlagos rendelési összeg)

Minél régebb óta fut a webshopod, ez az adat annál pontosabb lesz.

Összes eddigi bevételedet elosztod az összes megrendelés számával, és megkapod, hogy átlagosan mekkora összeggel fáradnak a virtuális kasszához a látogatóid.

(Ugyanitt figyeld a kosárelhagyást is.)

 

Konverzió

A webshopod átlagos konverziója, valamint a kulcsoldalaid (kampány landing page-e) konverziója talán a legfontosabb adatok között is a legfontosabb. Ha alacsony a konverziód, akkor hiába költesz a forgalomra. Ha alacsony a konverziód, akkor sokkal nehezebb pozitív megtérülést elérni.

Sokszor a legköltséghatékonyabb lépés a konverzióoptimalizálás, mert ugyanakkora forgalomból több vevőd lesz. És a webshopodat nem a forgalom tartja el, hanem a vásárlók.

Ha tetszett oszd meg a cikket