Webáruházas analitika, amelynek értelme is van
Kétfajta webáruháztulaj van.
Az egyik tudja, hogy mennyi eladása volt egyes napokon.
A másik azt is tudja, hogy mindez mennyibe került... és mekkora a megtérülés... valamint ismeri mindazokat az analitikai szempontokat, amelyekről ez a cikk szól.
Fontos, hogy ezeket folyamatosan kövesd és számold, mert egyrészt csak így tudod, hogy mennyire sikeres a webshopod... másrészt így tervezni is könnyebb.
Cost/customer
Azaz mennyit költesz arra, hogy megszerezz egy vásárlót.
Kiszámolhatod hónapra és kampányra is. Előbbit vesszük át.
Nézd meg, hogy abban a hónapban mennyit költöttél eladásösztönzésre. Számold bele az összes marketinges költségedet, legyen az a te munkaórád, kiszervezett feladatokat, PPC-hirdetéseket, vásárolt hirdetőfelületeket – mindent számolj bele.
Majd nézd meg, hogy hány új vásárlót szereztél a marketingtevékenységeiddel. A marketinges költésedet oszd el az új vásárlók számával, és máris tudod, hogy mennyibe „kerül” egy vásárló.
(Ugyanez adott kampányra kiszámolva is hasonló: kampány költségét osztod a vásárlókkal.)
Nagyon fontos szám, mert akkor lesz hosszú távon fenntartható a webáruházad, ha a vásárlód átlagosan többet költ nálad, mint amennyibe a megszerzése kerül.
Ezzel el is jutunk a következő számhoz.
Vásárlóélettartam értéke
Vagyis mennyi ideig marad hűséges hozzád a vevő és azalatt mennyit költ.
Ha ezt a számot pontosan tudod, akkor készíthetsz olyan kampányokat, melyek az első 1-2 hónapban nem hozzák vissza a befektetett pénzt, de pl. egy év alatt a hűséges vevők sokszoros pozitív ROI-t hoznak.
Lemorzsolódás
Ha egy vásárló nagyon alacsony értékre jön ki, akkor az azért lehet, mert a többség csak egyszer vásárol, és soha többé.
Nézd meg, hogy hány vásárlód van, s azoknak hány százaléka vásárol csak egyszer. Kövesd ezt a számot és hűségprogramokkal próbáld minél alacsonyabban tartani.
Átlagos kosárérték (vagy átlagos rendelési összeg)
Minél régebb óta fut a webshopod, ez az adat annál pontosabb lesz.
Összes eddigi bevételedet elosztod az összes megrendelés számával, és megkapod, hogy átlagosan mekkora összeggel fáradnak a virtuális kasszához a látogatóid.
(Ugyanitt figyeld a kosárelhagyást is.)
Konverzió
A webshopod átlagos konverziója, valamint a kulcsoldalaid (kampány landing page-e) konverziója talán a legfontosabb adatok között is a legfontosabb. Ha alacsony a konverziód, akkor hiába költesz a forgalomra. Ha alacsony a konverziód, akkor sokkal nehezebb pozitív megtérülést elérni.
Sokszor a legköltséghatékonyabb lépés a konverzióoptimalizálás, mert ugyanakkora forgalomból több vevőd lesz. És a webshopodat nem a forgalom tartja el, hanem a vásárlók.